Er det ett mikronæringsstoff mange forbinder med gulrøtter så er det betakaroten. Betakaroten er vitamin A sin forløper fra planteriket. Det er typisk funnet i rød og oransje frukter og grønnsaker, slik som gulrot. I tillegg til å fungere som forløper til et viktig vitamin fungerer også betakaroten som en antioksidant. Det er dermed flere gode grunner til å spise fargerike planter.

 

Når det er sagt er det viktig å understreke at vi bør få i oss disse mikronæringsstoffene fra selve maten, og ikke i form av tilskudd. Da følger det også med andre viktige næringsstoffer, og antioksidantene (som det finnes tusenvis av) forekommer i sin naturlige balanse. Betakaroten har i flere år vært et populært kosttilskudd fordi det forbindes med en mer effektiv bruning av huden i solen. Det markedsføres mye for dyre tilskudd som ikke er nødvendige. Noe kan potensielt være farlig også. Spesielt unge forbrukere er interesserte, men A-vitaminer er ikke noe det typisk er mangel på i nordmenns kost.

 

Vitamin A er fettløselig og er en av mikronæringsstoffene vi har øvre grenser på i Norge, så vel som i andre land. Kvinner i Norge bør ikke få i seg mer enn 3000 RE (retinolekvivalenter) vitamin A per dag. Har man en vanlig kost og i tillegg tar for mye tilskudd er det ikke usannsynlig å overskride denne øvre grensen. Dette medfører potensielle helserisikoer, som fostermisdannelse eller benfraktur. Spesielt kritisk er det for kvinner i ung alder, som også nettopp er målgruppen og forbrukerne her.

 

Noe av det aller mest absurde er at slike produkter er rettet mot en gruppe som kanskje allerede syns mat, kosthold og utseende er viktig, og som derfor trolig gjør mye «riktig» i matveien uten hjelp av kosttilskudd. Et sunt kosthold holder lenge. Forbrukeren bør ikke ta til seg all tilgjengelig informasjon og reklame på nettet, men heller ha en mer kritisk holdning til ting som markedsføres i så stor grad.