Nå er sommeren over og høsten nærmer seg med stormskritt, noe som betyr at blåbærsesongen er i full gang! Blåbær er en fin kilde til både antioksidanter (som betakaroten) og kostfiber, i tillegg til at det smaker veldig godt!

Antioksidanter fra kostholdet er veldig viktig! Kroppen klarer ikke å produsere alle antioksidanter selv, og det er derfor viktig å få dekket disse via kostholdet. Forskjellen mellom antioksidanter i ulike kosttilskudd og antioksidanter vi får fra kostholdet er sammensetningen. Kosttilskudd inneholder gjerne store, konsentrerte doser av få typer antioksidanter, mens vi gjennom kostholdet kan få i oss mange tusen ulike kombinasjoner og variasjoner i mindre doser, noe som er bedre for helsen. Man sparer også store summer på at man heller spiser mer frukt, bær og grønnsaker i stedet for å ta kosttilskudd. Som nevnt tidligere er det også gunstig for helsen å spise mer frukt, bær og grønnsaker!

Antioksidanter har blant annet i oppgave å uskadeliggjøre reaktive oksidanter (ROS) som stadig dannes i kroppen gjennom normale metabolske reaksjoner, eller etter eksponering av tobakksrøyk, miljøgifter og stråling. Reaktive oksidanter kan føre til oksidasjon av karbohydrater, proteiner og DNA, så det er viktig å få i seg antioksidanter for å beskytte mot slike skader, og for å hjelpe til med å beskytte mot celleskader.

Antioksidanter fra kostholdet beskytter mot celleskader.

Blåbær er veldig anvendelig og lett å bruke! Blant annet kan man bruke det i smoothier, noe man kan finne oppskrift på i appen vår!