De norske kostrådene anbefaler å bytte ut mest mulig mettede fettsyrer med umettede fettsyrer, og at man velger matoljer, flytende margarin og myk margarin fremfor hard margarin og smør. Hvorfor er det slik?

Forskjellen på mettet fett og umettet fett er at umettet fett inneholder en eller flere dobbeltbindinger i sin kjemiske struktur som gjør at de oppfører seg annerledes i kroppen enn det mettede fettet. Dersom en fettsyre er enumettet betyr det at den har en dobbeltbinding, men dersom det er flerumettet betyr det at det er to eller flere dobbeltbindinger i fettsyren. Planteoljer er gjerne enu- og flerumettet, og de er også bedre for hjertehelsen enn mettet fett! Blant annet har soya- og solsikkeolje et høyere innhold av flerumettede fettsyrer. Raps- og soyaolje har også et høyere innhold av omega-3-fettsyrer enn olivenolje. I de senere årene har kokosolje blitt svært populært, men både kokosolje og palmeolje har et høyere innhold av mettet fett.

Fett er en veldig viktig energikilde, og det er også vårt viktigste energilager i kroppen! Kroppen klarer å lage de fleste fettsyrer selv, men den må få tilført noen fra kostholdet og disse kalles essensielle fettsyrer. Disse livsnødvendige fettsyrene kalles linolensyre (en omega-3-fettsyre) og linolsyre (omega-6-fettsyre). Soyaolje er svært rikt på omega-6 og kan være en fin kilde for å få i seg nok.

I de senere årene har avokado blitt et svært populært tilskudd til matbordet, og det med god grunn. Avokado inneholder en god del umettet fett, som er bra for helsa. Avokado kan også være en fin kilde til de nødvendige omega-6-fettsyrene! I tillegg til det umettede fettet inneholder avokado kostfiber, essensielle næringsstoffer og noe som heter fytokjemikalier.


Å bytte ut mettet fett med umettet fett har også gode effekter for helsen. Blant annet vil det å erstatte mettet fett med umettet fett fra planteoljer redusere risikoen for koronar hjertesykdom. Omega-6 flerumettede fettsyrer som finnes i enkelte planteoljer har også vist seg å redusere risikoen for diabetes type 2. Fett er veldig energirikt, så selv om det er en god kilde til en rekke næringsstoffer og en av våre viktigste energikilder er det viktig at man ikke overdriver inntaket, og det anbefales at det totale energiinntaket består av 25-35% fett.

Kilder

  1. Nasjonalt råd for ernæring 2011 - Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer