Vi nordmenn er veldig glade i kaffe. Vi er faktisk så glade i kaffe at vi i gjennomsnitt inntar 9.9kg kaffe per innbygger per år, noe som gjør at vi ligger på andreplass i verden over størst kaffeinntak. Hele 80 av den voksne befolkningen i Norge drikker kaffe, og de drikker i gjennomsnitt cirka 2.5 kopper hver dag. Som dere kanskje skjønner blir det store mengder kaffe, men hva finnes egentlig i kaffekoppen? Og har kaffe noen effekter for helsa?

 

Det finnes mange ulike sorter kaffe, men det er spesielt to varianter som blir mye brukt, nemlig Coffea arabica og coffea canephora (Robusta). Innholdet i kaffen avhenger av flere ulike ting, blant annet hvilken type kaffe det er, i hvilken grad kaffebønnene er brent, om kaffen er finmalt eller grovmalt og hvordan kaffen tilberedes. Man kan si at en kopp kaffe bidrar med cirka 100mg koffein, og kaffe står for hovedinntaket av koffein i det norske kostholdet. Før i tiden var det veldig vanlig å drikke kokekaffe, men man så at dette påvirket kolesterolet (fettstoffene i blodet) på en litt uheldig måte. Man fant ut at dette skyldtes noen fettstoffer som finnes naturlig i kaffebønner (cafestol og kahweol) og som blir filtrert vekk når man bruker filterkaffe. I kokekaffe bruker man ikke filter, og fettstoffene fra kaffebønnene blir med over i kokekaffen. Disse kan være med på å øke kolesterolet, noe som er uheldig for hjertehelsen. Det anbefales derfor at man bruker et filter eller begrenser mengden kokekaffe. I kaffemaskiner blir det heller ikke brukt noe filter, men å drikke én kopp daglig er ikke farlig for helsen, så fremt man ikke har et genetisk høyt kolesterol eller hjerte- og karproblematikk. I tillegg til koffein inneholder kaffe en rekke antioksidanter, kalium, magnesium og niacin (B-vitamin). Kaffe er faktisk en av hovedkildene til antioksidanter i kostholdet vårt!

Dokumentasjon fra store epidemiologiske undersøkelser tyder på at det er mulig at kaffe kan redusere risiko for kroniske sykdommer som diabetes type 2, Parkinson, Alzheimers og enkelte leversykdommer. I en studie så man at de som drakk 4-6 kopper kaffe hver dag hadde lavere risiko for å utvikle diabetes type 2, sammenlignet med de som ikke drakk kaffe. Kaffe har også vist seg at det sannsynligvis reduserer risikoen for leverkreft og kreft i endometriumet (slimhinnen i livmoren). Det kan tyde på at kaffe har noen helseeffekter, men det er viktig at man ikke overdriver bruken av kaffe. For voksne med et moderat inntak av kaffe på 3-4 kopper om dagen (300-400mg koffein) er det lite som tyder på at dette fører til noen helserisiko. Derimot bør de som har et høyt blodtrykk, barn, tenåringer, gravide og eldre som alle er mer følsomme for negative effekter av koffein være litt forsiktige med bruken av kaffe. For de som er glade i kaffe kan man nå finne tilbud på kaffe i appen til Rebatum, i tillegg til mange gode oppskrifter på iskaffe som kan være forfriskende nå i sommervarmen!

Kilder

  1. World Cancer Research Fund sine hjemmesider: https://www.wcrf.org/dietandcancer
  2. Nasjonalt råd for ernæring 2011 - Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer