Vi mennesker spiste kakaobønner så tidlig som for 3000 år siden, så kakaobønnen er ingen "ny" oppfinnelse! Maya-indianerne kalte kakao for "kakawa", som betyr "gudenes mat". Dette er kanskje ikke så rart med tanke på dets søte og fyldige smak, i tillegg til at kakaobønnen inneholder mer enn 300 ulike kostholdskomponenter!



Kakao inneholder stoffer kalt polyfenoler, som er en type antioksidanter. I enkelte studier har man sett at de som inntar større mengder sjokolade med et høyt innhold av polyfenoler hadde lavere risiko for å dø av hjerteinfarkt, mens i en annen studie så man denne effekten kun ved inntak av 1-2 porsjoner av sjokolade i uken, eller 1-3 i måneden. Kakao kan ha en rekke helseeffekter, men det er viktig å huske på at sjokolade kan inneholde en del sukker og fett, og det anbefales at man velger sjokolade med høyere andel kakao (>86%). Sjokolade med større andel kakao kan være et bedre alternativ, siden de kommer i mindre plater (100g), og fordi det er lettere å spise mindre av! Ellers kan man prøve å lage hjemmelaget kakao med lettmelk, mindre sukker og kakaopulver for en sunnere variant. I appen vår Rebatum har vi flere oppskrifter på ulike varianter av kakao!