Rødt kjøtt defineres som kjøtt fra dyr som svin, storfé, sau og geit, mens hvitt kjøtt defineres som kjøtt fra dyr som kylling, kalkun og høns. Helsedirektoratet i Norge anbefaler at man skal spise maks 500g rødt kjøtt og prosessert kjøtt i uka, men hvorfor er det sånn?

Kjøtt og kjøttprodukter er gode kilder proteiner, samt vitaminene B6 og B12, og mineralene jern, sink og selen. I tillegg til disse mikronæringsstoffene inneholder kjøtt og kjøttprodukter ofte mye salt og fett, og da spesielt det mettede fettet og enumettet fett. For mye mettet fett i kosten har vist seg å øke LDL-kolesterolet (det "dårlige" kolesterolet), og det anbefales at man velger magrere kjøttvarianter som inneholder mindre fett.

Andelen mettede fettsyrer av fettet er omtrent 30 % i kylling, 35 % i svin, 45-50 % i sau og storfé.

Andelen salt i kjøtt og kjøttprodukter kan også være høy, spesielt i spekemat. Kjøtt inneholder også transfettsyrer og kolesterol, og disse kan påvirke hjertehelsen negativt. Et høyt inntak av transfettsyrer og mettede fettsyrer er ugunstig for hjertehelsen, og det anbefales at man begrenser inntaket av disse. Blant annet kan et høyt inntak av salt være med på å øke blodtrykket. Ved å erstatte noe av kjøttinntaket med mer frukt og grønnsaker vil man være med på å minske risikoen for dette, ettersom et stort nok inntak av frukt og grønnsaker virker beskyttende mot høyt blodtrykk!

Inntak av rødt kjøtt har også vist seg å øke risiko for kreft i tykk- og endetarmen, og et høyt inntak av salt og saltede/saltkonserverte matvarer øker risiko for kreft i magesekken. Med andre ord kan det være positivt for både helsen og miljøet å redusere litt på kjøttforbruket, og prøve å spise litt mer plantebasert! Dette er også noe Helsedirektoratet anbefaler i kostrådene sine for å fremme folkehelsen. Helsedirektoratet anbefaler at man spiser maks 500g rødt kjøtt og prosessert kjøtt i uka, noe som vil tilsvare 1-2 kjøttmiddager og litt pålegg. De andre dagene kan man prøve å spise fisk, eller så kan man teste ut noen vegetar-retter! I appen vår Rebatum har vi en rekke oppskrifter på vegetar-retter. Der kan man også skrive inn hvilke matvarer man har liggende, og få opp passende oppskrifter.