Nordmenn er glad i brus. En av de største kildene til sukker i kosten vår er nettopp brus. Til tross for lettvarianter av de fleste typer velger mange å drikke vanlig, sukkerholdig brus. Kanskje er det fordi de er skeptiske til søtningsmidler og tenker at «naturlig er sunnere». Men hva betyr egentlig «naturlig» og er det egentlig noe bedre å drikke sukkerholdig brus fremfor lettbrus?

På markedet brukes det søtningsmidler som enten er sukkeralkoholer eller såkalt intense søtstoffer. Det er de sistnevnte som hovedsakelig brukes i brus fordi de gir såpass mye sødme at selv en liten mengde av dette er nok og man kan drikke mye brus uten å få noen mageplager, slik man noen ganger kan få fra sukkeralkoholene (i pastiller for eksempel). Siden disse stoffene utgjør en minimal andel av brusen gir de heller ikke noen nevneverdig mengde energi, eller kalorier, og derfor er fordelaktig for enhver person som ønsker å kutte ned på energiinntaket sitt.

Et eksempel er søtningsstoffet aspartam. Dette kan høres fremmed og kanskje skremmende ut for noen, men det er i grunn kun et stoff som består av to aminosyrer som kroppen klarer å kvitte seg med på en uskadelig måte. Det er også viktig å huske på at i Norge er alle tilsetningsstoffer EU-godkjent, og bak det ligger en stor vurdering av trygghet og risiko. Forskningen som ligger bak blir kontinuerlig vurdert og oppdatert. Som forbruker kan man stole både Norges Vitenskapskomité for Mat og Miljø (VKM) og Europas (EFSA). De gir matvareindustrien og forbrukerne tall med god margin på hva anses å være daglige og trygge mengder inntatt stoff, såkalt ADI (acceptable daily intake).

Men hva med sukkeret? Er det ikke det mest naturlige valget? Vi skiller mellom sukker som forekommer naturlig i mat og tilsatt sukker. Det som forekommer naturlig er typisk fruktosen man finner i frukt eller laktosen i melk. Dette sukkeret er ikke en bekymring for folkehelsen og heller ikke det folk flest vanligvis tenker på når de snakker om «sukker». Tilsatt sukker, eksempelvis hvitt vanlig sukrose, er en hovedingrediens i brus. Selv om det er noe de fleste av oss kjenner til, og vi vet om dets opphav fra sukkerbetene, er det ikke noe bedre eller mer «naturlig» valg. Tilsatt sukker er svært fattig på andre næringsstoffer som vitaminer og mineraler, og bidrar kun til ekstra energi. Derfor bør de fleste av oss begrense inntaket. Vi vet at for mye tilsatt sukker ikke er bra for oss, og vi vet at drikke med tilsatt sukker i seg selvsannsynligvis øker risikoen for både kreft, overvekt og fedme.

Men hva gir lettbrusen oss, egentlig? Er det noe godt tilskudd til kosten vår? Inneholder den noe «bra»? Nei, lettbrusen er ikke noe å anbefale i seg selv, men det er et godt alternativ. Det er fint at forbrukeren viser nysgjerrighet og litt sunn skepsis til hva som maten inneholder. Helsen vår er viktig å opprettholde, og det er bra med kunnskap om hva vi inntar. Man kan argumentere om hvorvidt det er bra for tennene å drikke lettbrus, eller om det er ugunstig å ha en vane av å alltid måtte drikke noe søtt, selv om det skulle være sukkerfritt. Og det er gode poenger. Men i slike saker er det nødvendig å se på alternativet og vurdere de to tingene opp mot hverandre: dersom du først skal drikke brus - slik vi nordmenn gjør og kommer til å fortsette med – er et sukkerfritt alternativ det beste og letteste valget.