Visste du at vi nordmenn i gjennomsnitt spiser 26kg sukker hvert år? Dette er en stor nedgang fra 2000-tallet hvor vi spiste 46kg hver, men det er fortsatt over anbefalingene. Tilsatt sukker er sukkerarter som tilsettes maten, til forskjell for sukkerarter som man finner naturlig i matvarer (fruktose i frukt og bær, laktose i melkeprodukter og lignende).

Sukker utgjør cirka 12 prosent av energiinntaket vårt, mens anbefalingene ligger på under 10%. Det er ikke mye over, men vi har fortsatt en liten vei å gå. Ved feiringer og festligheter er det lett å feire med kaker, og det er lov å kose seg en gang i blant! Det som er utfordringen er å ikke la kaker og snop bli en del av hverdagen! Dersom man skal spise noe søtt hver helg (fredag til søndag), ved alle bursdager og høytider vil det fort utgjøre over 50% av året, og da kan man tenke seg at det fort blir mye feiring og kaker.

Sukker er søtt og godt, men det bidrar ikke med annet enn energi i kostholdet. Et for stort inntak av sukker kan være skadelig for tannhelsen, og et for høyt energiinntak kan føre til overvekt og fedme.

Det er som sagt lov å kose seg en gang i blant, men det kan være lurt å begrense "kosematen" til lørdager, slik at det ikke blir for mye fest i hverdagen! Nå har det nylig vært sommerferie og mange har akkurat begynt å gå tilbake til hverdagen, og da kan det være en fin utfordring å prøve å holde seg unna sukkeret til lørdagen. I appen vår Rebatum kan man finne alternative oppskrifter til klassiske retter som kan inneholde mindre sukker og dermed være litt sunnere!