Mange har kanskje hørt om et vegetariansk kosthold, men hva innebærer det for helsen?

En vegetarianer defineres som en person som ikke spiser kjøtt, men som holder seg til et plantebasert kosthold. I motsetning til veganere kan vegetarianere spise produkter fra dyr, som f.eks meieriprodukter og egg, men ikke kjøtt. Noen vegetarianere spiser også fisk, og kalles da pescetarianere. Det er også noen som kan spise kjøtt av og til, og de kaller seg fleksitarianere. Som dere kanskje skjønner er det mange undergrupper av vegetarianere, men det alle har til felles er at de har et plantebasert kosthold!

Vegetarianere har en rekke undergrupper, blant annet pescetarianer og fleksitarianer.

Grønnsaker, frukt, bær og korn inneholder som nevnt mengder med fiber, vitaminer (C, E, K) folat og karotenoider (en forløper til vitamin A), i tillegg til en rekke mineraler. Alle disse komponentene er veldig viktig for helsa og alle de metabolske prosessene som skjer i kroppen! Uten disse ville vi ikke klart å overleve, så det er viktig at man får i seg de vitaminene og mineralene man trenger.

Mange tror kanskje at man må spise kjøtt for å kunne få i seg proteiner, men dette er ikke helt sant. Kjøtt er en god kilde til proteiner, men man kan også få i seg nok proteiner i et vegetariansk kosthold, selv om det krever litt mer planlegging. Bønner, soya og erter er gode kilder til fullverdige proteiner! Man kan også få proteiner fra korn og egg! Før trodde man at man måtte blande sammen ulike kornsorter og bønner for å få ønsket sammensetning av fullverdige proteiner som kroppen klarer å omgjøre til det den trenger, men vi vet i dag at dette ikke er helt sant, noe som gjør det enda enklere å få dekket proteinbehovet på et vegetariansk kosthold!

Bønner, soya og erter er gode proteinkilder

Et mindre inntak av rødt kjøtt er også positivt, ettersom store mengder prosessert, rødt kjøtt har vist seg å være kreftfremkallende. Studier har også vist at et høyt inntak av frukt, grønnsaker og bær er assosiert med redusert risiko for kardiovaskulære sykdommer, og at det virker beskyttende mot hjerteinfarkt. Med andre ord skader det ikke å redusere inntaket av rødt kjøtt og spise mer plantebasert, noe som er fordelaktig for både helsen og miljøet. I appen vår kan man finne en rekke vegetarianske oppskrifter for de som ønsker å prøve det! Hva med å teste ut veggis-mandag?