Meierismør er et rikt produkt på mange måter. Det inneholder først og fremst fett (ca. 80%), og da dessverre av den mer uheldige typen (mettet). Smør inneholder spor av viktige vitaminer (som A og D), men regnes ikke som noen særlig god kilde av disse.

 

Smør er en del av et tradisjonelt kosthold. Det har en rolle i høytider og spesielle anledninger. Slik kan det fortsette å være, selv om Helsedirektoratet anbefaler at man reduserer bruken. Det er, som med mye annet i ernæring, mengden som teller. Det er viktig å huske på at smør er et høyst konsentrert og prosessert produkt: det skal opptil 20 kg melk for å produsere 1 kg smør - ikke rart det er såpass energitett!

 

Mange husker kanskje at lavkarbo-trenden kom for fullt i Norge i 2011. Dette var én av grunnene til at det ble en såkalt liten «smørkrise» i landet den høsten. Lavkarbo er en diett som innebærer å spise mesteparten av energien sin fra fett og protein, og ikke det som er anbefalt hoveddel (nemlig karbohydrater). Som ved mange dietter er det mulig å nå for eksempel sine vektmål, men det er viktig å huske på hva det går på bekostning av. Vi vet at en kost med mye mettet fett øker sjansene våre betydelig for å utvikle hjerte- og karsykdommer. Dette gjelder da ikke bare smør alene, men også andre fete animalske produkter.

 

Som et fint og hverdagslig alternativ til smør kan man gjerne bruke margarin til både brødskiven eller baking. Det er virkelig mange å velge i mellom på markedet, så alle kan finne noe som passer preferansene. Dersom du laster ned appen Rebatum kan du lett se hvilke butikker som har rabatter på for eksempel margarin. Da er det bare å sjekke tilbud og se under «Meieri og egg», så enkelt er det.