Vitamin C er et antioksidant som finnes i fargerike frukter og grønnsaker, og da spesielt i sitrusfruktene. Det anbefales at man spiser minst 75mg per dag, og i Norden ligger vi godt over anbefalingene. Vitamin C er et vannløselig vitamin, noe som vil si at dersom man spiser større mengder enn man trenger vil det overflødige skilles ut i urinen!

Vitamin C er en viktig kofaktor for flere prosesser i kroppen, blant annet til biosyntesen av kollagen (bindestrukturen i huden), karnitin og nevrotransmittere. Man har sett at mangel på vitamin C i kostholdet kan føre til sykdommen skjørbuk, noe som var utbredt blant sjømenn på 1700-tallet. Det var også da man fant ut at det var noe i sitrusfruktene man spiste som behandling som var viktig for å forebygge skjørbuk, nemlig vitamin C! Dersom man spiser frukt eller grønnsaker som inneholder vitamin C sammen med et jern-rikt måltid vil vitamin C kunne være med på å gjøre absorpsjonen av jern fra måltidet mer effektivt. Store mengder vitamin C fra tilskudd (f.eks 1000mg) kan føre til diaré og mageplager, ettersom tarmen ikke klarer å ta opp de store mengdene.

Du har kanskje hørt at store tilskudd av vitamin C hjelper mot forkjølelse? Dette er noe som enda ikke har blitt bevist, og man trenger ikke å ta store doser vitamin C i håp om å bli frisk raskere eller forebygge forkjølelse. Spiser man fem porsjoner frukt og grønnsaker om dagen vil man lett dekke anbefalingene av vitamin C.